Mälardalens Datorförenings Integritetspolicy
På Mälardalens Datorförening så vill vi på bästa sätt tillgodose våra kunders behov, utan att behöva samla in för mycket av deras information. Mälardalens Datorförening agerar som personuppgiftsansvarig för den data som samlas in.
Personuppgifter är information som enskilt eller i kombination med andra uppgifter kan användas för att identifiera dig som användare som en fysisk nu levande person. Det kan t.ex. vara ditt namn, din e-postadress eller ditt telefonnummer.
Denna policy gäller för registrerade kunder hos Mälardalens Datorförening. Den gäller även för de användare som besöker vår hemsida.
För att skydda kundernas uppgifter så utnyttjas både tekniska och organisatoriska lösningar. De som hanterar, eller kan komma åt, lagrade uppgifter följer vår interna hanteringspolicy och våra system kräver inloggning för att användas. Våra lagrade IP-adresser anonymiseras.
Mälardalens datorförening sparar din information endast i Sverige. Den enda part som vi delar med oss av uppgifter till är vår underleverantör. Vi sprider eller säljer inga uppgifter till annan 3:e part som t ex reklamföretag.
Här beskrivs vad som lagras och när det sker:
Registrering som ny kund hos Mälardalens Datorförening: För att vi ska kunna leverera vår internettjänst till dig som kund, så behöver vi samla in ditt för- och efternamn, din adress och det uttagsnummer som är kopplat till din bostad. Dessa uppgifter används för att kunna registrera dig hos vår underleverantör, som är grunden till vår verksamhet. Vi kräver också en giltig e-postadress, vilken används för att skicka ut faktureringsunderlag för att du som kund ska kunna få din faktura skickad till dig. Telefonnummer är en alternativ uppgift som inte krävs, men som gör kontakt enklare och snabbare för oss.
När vi registrerar dig som kund hos vår underleverantör så förser vi dem med ditt för- och efternamn, ett kundnummer (som genereras av våra system), ditt uttagsnummer, samt ditt telefonnummer (om det angivits). Vi delar på personuppgiftsansvaret med vår underleverantör på den data vi registrerar i deras system.
Supportärenden: På Mälardalens Datorförening så bedriver vi support om våra kunder skulle uppleva att de har problem med sin internettjänst. För att kunna bedriva denna tjänst så sparar vi konversationshistoriken i vårt ärendehanteringssystem. När konversationen sker via e-post så ansvarar inte Mälardalens Datorförening för den information kommer in till oss i dessa meddelanden, eftersom vi inte i förväg vet vad som kommer in, och vem som helst kan skicka e-post dit.
Mälardalens Datorförening kommer aldrig att lagra ärenden som inte är kopplade till dig som kund och vi kommer inte att registrera kunddata via supportärenden. Vi kommer endast be dig om din registrerade e-postadress för att kunna leta fram dig i våra register om avsändaradressen inte redan givit oss denna information, eller om ärendet kan lösas utan den. Orelevanta uppgifter (så som ytterligare personuppgifter eller känsliga uppgifter) som kommer in genom ärenden tas bort och kommer inte att lagras i våra system. Den enda kopplingen till ditt ärende (om det finns någon) är din registrerade e-postadress.
Kund har rätt att begära att ärenden kopplat till dem tas bort.
När du besöker vår hemsida: När en besökare går in på vår hemsida så kommer dennes IP-adress att lagras. Detta görs i statistiksyfte, där det ena fallet är besöksstatistik och det andra fallet är prestandastatistik.
Nedan följer en tabell som beskriver alla behandlingar som vi utför, tillsammans med till exempel kategori, lagringstider och vid vilket tillfälle behandling sker.
Personuppgiftsbehandling |
Syftet med behandlingen |
Kategorier av personuppgifter |
Kategorier av registrerade |
Rättslig grund |
Lagringstid |
Registrering av kund |
Kärnverksamhet. Leverera tjänster. |
Kund- och kontaktuppgifter |
Kunder |
Avtal |
Avtalets tid + 1 år |
Supportärende |
Bedrivande av supportverksamheten |
Kontaktuppgifter |
Kunder |
Intresseavvägning |
Så länge ärendet är aktivt + 1 år efter avslutat ärende |
Besök på hemsidan |
Statistik på besök och prestanda |
IP-adresser |
Hemsidebesökare |
Intresseavvägning |
14 månader efter senaste besöket |
Faktureringsunderlag |
Hantera fakturor och betalning av avgifter från kunder |
Kontaktuppgifter |
Kunder |
Avtal, rättslig förpliktelse |
7 år |
Om du har några frågor angående dina rättigheter eller hur vi hanterar dina uppgifter, så tveka inte på att kontakta oss på telefon 021-448 50 30 eller via e-post på support@mdfnet.se
Om du har klagomål på vår behandling av dina uppgifter så kan du lämna in klagomål till Datainspektionen. Du hittar deras hemsida på www.datainspektionen.se.